6. klass AJALUGU













23.05.
20.05.
16.05.
  • õpilased reisil
13.05.
09.05.
06.05. 
02.05.
29.04.


18.04.
  • Kokkuvõte õ lk 70-71
    • Ristsõna
  • Rühmatöö. Teater. Lavastage Vana-Kreeka komöödiana mõni lõbus vahejuhtum koolielust. Kui võimalik, valmistage ka maskid ja kostüümid.
  • Rühmatöö. Ateena ja Sparta riigikord. Jagage klass kaheks grupiks: ateenlasteks ja spartalasteks. Seletage ja põhjendage vastastikku oma polise riigikorda.
15.04. 
11.04. 
  • Kodune töö - reportaaž
  • Aleksander Suure sõjaretked - õ lk 62-65
    • Tööleht
08.04.
  • Olümpiamängud õ lk 54-55
    • Tööleht
04.04.
  • Aleksander Suure sõjaretked - õ lk 62-65
01.04. 
I tund
  • Sparta riik - õ lk 30-33
  • Ateena demokraatia - 38-41
  • Ateenlaste elu - õ lk 46-49
II tund 
  • Olümpiamängud õ lk 54-55
18.03.
  • Religioon
  • Mille poolest sarnanesid jumalad inimestega?
  • Mille poolest nad inimestest erinesid?
  • Kuidas tekkisid maailma inimesed?
  • Mis ootas inimest pärast surma?
  • Kuidas suhtlesid kreeklased oma jumalatega? 
  • Joonista Kreeka tempel. 
  • Täida tabel tähtsamate Kreeka jumalate kohta. 
15.03.
  • Vana-Kreeka kultuur ja eluolu -  kirjandus, teater, religioonkunstsport
  • Kirjandus: 
    • Kes olid Kreeka müütide kangelased? 
    • Kuidas säilisid ja levisid kangelaslaulud muistses Kreekas? 
    • Miks nimetatakse "Iliast" ja "Odüsseiat" Homerose eeposteks?
    • Miks olid need eeposed muistsetele hellenitele nii tähtsad? 
    • Mis oli legendi järgi Trooja sõja ajendiks?
      • Kes oli ahhailaste juht?
      • Kirjuta vähemalt kaks Trooja sõja kangelast? 
      • Kuidas õnnestus ahhailastel viimaks Trooja vallutada? 
      • Seleta, mida sinu arvates tähendab väljend "Trooja hobune"
11.03.
  • Vana-Kreeka kultuur ja eluolu -  kirjandus, teater, religioon, kunst, sport
  • Religioon: 
    • Mille poolest sarnanesid jumalad inimestega?
    • Mille poolest nad inimestest erinesid?
    • Kuidas tekkisid maailma inimesed?
    • Mis ootas inimest pärast surma?
    • Kuidas suhtlesid kreeklased oma jumalatega? 
    • Joonista Kreeka tempel. 
    • Täida tabel tähtsamate Kreeka jumalate kohta. 
  • Kunst
    • Uuri Kreeka vaasimaali pilte õ lk 19, 21, 23, 26-27, 46-47, 49, 53, 56. 
    • Kuidas inimesi nendel kujutatakse? 
    • Miks on vaasid tähtsad ajalooallikad?
    • Selgita punase- ja mustafiguurilise vaasimaali olemust? Kuidas neid tehti?
    • Kitoon - Vana-Kreekas enamasti pealisrõiva all kantud, õlgadelt pannaldega kinnitatud linane või villane rõivas. 
08.03.
  • Vana-Kreeka kultuur ja eluolu -  kirjandus, teater, religioon, kunst, sport
  • Teater: 
    • Milliseid töid tegid mehed, milliseid naised? 
    • Kreeka teatri tähtsamad osad: orkestra, skeene, pealtvaatajate istekohad. 
    • Miks kandsid näitlejad laval maske? 
  • Sport: 
    • Mille järgi on nime saanud olümpiamängud?
    • Kes võistlesid olümpiamängudel? 
    • Miks kestis olümpiamängude ajal vaherahu?
    • Miks hindasid kreeklased sporti?
    • Miks pärines enamik olümpiavõitjaid aristokraatide seast? 
    • Võrdle antiikseid olümpiamänge tänapäevastega. Mis on nendes sarnast ja mis erinevat? 
04. ja 11.-18.03.

  • polis – linnriik, mis hõlmas linna koos ümbritseva maa-alaga
  • akropol – polise keskele kaljukünkale ehitatud kindlus
  • agoraa – akropoli läheduses asuv koosoleku- ja turuplats
  • kodanik – inimene, kel oli õigus linnriigi valitsemisest osa võtta
  • aristokraat – kõige suursugusem ja mõjukam inimene
  • türann – aristokraat, kel õnnestus polises kogu võim enda kätte koondada
  • alfabeet – tähestik
  • ATEENA - kujutle, et oleksid Ateena kodanik. Kirjuta kiri oma Egiptuses viibivale sõbrale, kus sa kirjeldad Ateenas alanud suuri ehitustöid ja linna välisilme muutumist. 
  • Võrdle Jõuka Ateena poisi tunniplaani (Õ lk 49) enda tunniplaaniga. Milliseid õppeained on samad, millised erinevad?
  • SPARTA - iseloomusta spartiaadi elu eri vanuses (kuni 7-aastane; 7-20- aastane; 30-aastane; 60-aastane); kirjelda Sparta sõjaväge. 
  • Kummas linnriigis meeldiks sulle elada? Põhjenda oma arvamust. 
11.02.  
08.02. 
  • TK - Pane kaardil paika piirkonna olulisemad jõed, mered ja tsivilisatsioonid.
  • Vana-Kreeka - Kreeka looduskaart

Nutitund

04.02.
01.02. 

Vana-Kreeka
      • Õpitulemused
          Õpilane:
          • näitab kaardil Kreetat, Kreekat, Balkani poolsaart, Ateenat ja Spartat;
          • teab, et Vana-Kreeka tsivilisatsioon sai alguse Kreeta-Mükeene kultuurist;
          • kirjeldab Vana-Kreeka kultuuri ja eluolu iseloomulikke jooni järgmistes valdkondades: kirjandus, teater, religioon, kunst, sport;
          • võrdleb Vana-Kreeka ühiskonnakorraldust Ateena ja Sparta näitel;
          • seletab ja kasutab kontekstis mõisteid polis, rahvakoosolek, akropol, agoraa, türann, aristokraatia, demokraatia, kodanik, ori, eepos, olümpiamängud, teater, tragöödia, komöödia, skulptuur, Trooja sõda, hellenid, tähestik.
          • Vana-Kreeka
        28.01. 

        • Oma töö tutvustamine. 
        Iisraeli rahva ajalugu. 


        21. ja 25.01. 
        18.01.
        • Kroonid - 3D
        14.01.
        11.01.
        • Digiõppepäev - iisraeli rahvas Palestiinas. 
        07.01.
        21.12.
        • Jõul!
        17.12.
        14.12.
        10.12.
        07.12.
        03.12.
        • Elu pärast surma (39-42)
        • Küsimused
          • Kuidas kujutasid egiptlased ette surnute riiki?
          • Miks püüti surnukehi kõdunemise eest kaitsta?
          • Milliseid esemeid pandi surnule hauakambrisse kaasa?
          • Miks on enamik vaaraode haudu rüüstatud ja tühjaks varastatud?
        • Millised väited on õiged?
          • Egiptlased uskusid, et iga inimene peab pärast surma Osirise kohtu ette astuma.
          • Heale inimesele saab osaks igavene elu, kurja inimest ootab häving.
          • Kõiki igavese elu pälvinud inimesi pidi ootama luksuslik elujärg surnute riigis.
          • Surnukeha ei tohtinud hävida lasta, sest muidu ei saa hing pärast surma ja kohut selle sisse tagasi pöörduda.
          • Seepärast lasid kõik egiptlased oma lahkunud pereliikmed palsameerida ja ehitasid neile uhked hauakambrid.
          • Arvati, et kõike, mida inimene eluajal vajas, vajab ta ka pärast surma.
          • Arheoloogid on leidnud Egiptusest palju varaode hästi säilinud ja rüüstamata hauakambreid.
          • Muumiad võivad ellu ärgata.
        • „Rikkust ei saa hauda kaasa võtta”
          • Kas egiptlased oleks olnud nõus meie kultuuris levinud vanasõnaga „Rikkust ei saa hauda kaasa võtta“? Seleta, miks sa nii arvad.
        • Mumifitseerimine
        • Mumifitseerimine 2
        • Howard Carter ja Tutanhamoni hauakamber 1922
        • Tutanhamon
        30.11.
        26.11.
        • Vana-Egiptus 
          • Põlluharimine Egiptuses. 
            • Miks asustasid egiptlased üksnes Niiluse jõe oru?
            • Tuleta meelde, kuidas hariti põldu muistses Mesopotaamias. Mida sarnast põlluharimisega Egiptuses märkad? 
          • Ülesanded
        23.11.
        19.11.


          • Mesopotaamia
          • Hammurapi seadused. 
            • Millised olid seaduse koostamise põhimõtted?
            • Koostada paaristööna oma seadused, kasutades seaduses kordunud sõnu, nt „Ära…“, „Kui…“, „Ma ei…“ 
          16.11.
          12.11.
          09.11.
          05.11.
          • Alepõld ja põlispõld
            • alepõld – põld, mis saadakse metsa maharaiumise ja puude põletamise teel; kasutatakse lühikest aega, kuni maa on välja kurnatud
            • põlispõld – põld, mida kasutatakse pika aja vältel
          • Mesopotaamia 1
          • Kontuurkaart. 
          Vanad Idamaad
          Õpitulemused
          Õpilane:
          • selgitab, miks, kus ja millal tekkisid vanaaja kõrgkultuurid, ning näitab kaardil Egiptust ja Mesopotaamiat;
          • kirjeldab vanaaja elulaadi ja religiooni Egiptuse, Mesopotaamia või Juuda riigi näitel;
          • tunneb vanaaja kultuuri- ja teadussaavutusi: meditsiin, matemaatika, astronoomia, kirjandus, kujutav kunst, Egiptuse püramiidid ja Babüloni rippaiad; teab, et esimesed kirjasüsteemid olid kiilkiri ja hieroglüüfkiri;
          • seletab mõisteid linnriik, vaarao, muumia, sfinks, tempel, püramiid, preester, Vana Testament.

          02.11.
          • Muinasaeg Eestis   
          • Õ lk 38-41
            • Ülesanded: 
            • Millega tegelesid Eesti ala varaseimad elanikud?
              • Milliseid loomi nad küttisid?
            • Võrdle alepõldu ja põlispõldu: 
            • Kirjelda alepõllu rajamist. 
            • Kes olid talupere liikmed?
            • Kuhu rajati kindlustatud asulad? Kuidas neid kindlustati? 
            • Kirjelda kivikirstkalme rajamist? 
          • Film
          • Film 2
          • Kordamine “Esiaeg”
          29.10.
          19.10.
          15.10.
          • Jutustamine - omal valikul kolmest kodustatud loomast ja tema kasulikkusest. 
          • Esimesed suured asulad
            • Õ lk 30-33
          12.10.
          • Jutustamine - 
            • karjakasvatamise algus
            • põlluharimise algus
          • Kelle vihikus ei ole hinnet?
          • Lõpetada töölehelt ülesanne 4.-6. 
          • Esimesed suured asulad
            • Õ lk 30-33
          08.10.
          05.10.
          • Õpetajate päev - tööleht. 
          02.10.
          • Koopamaalingu joonistamine ja tutvustamine
          • Meeste ja naiste tööd - tekstid. 
          01.10.
          28.09.
          • Muistsed kütid, kalastajad ja korilased 
          • Õ lk 22-25
            • Kes moodustasid sugukonna?
              • Kes juhtisid sugukonda?
              • Millega tegelesid: 
                • mehed: 
                • naised: 
                • lapsed
            • Milliseid eeliseid pakkus kiviaja inimesele elu sugukonnas? Too näiteid. 
            • Mida nende tööriistadega tehti? Ühenda paarid
          • Milleks kasutati saagiks saadud mammutit? 
          • Ka tänapäeval elavad mitmed loodusrahvad samal viisil kui muistsed kütid ja korilased. 

          20.09.


          17.09.
          • Proovime - sajandite määramine
          • Jääaeg ja tänapäevase inimese teke
          • Vaata kaarti õ lk 18 
            • Millised tänapäeva alad jäid jääkihi alla?
            • Miks said inimesed elada vaid jääpiirist lõunapool?
            • Kujutle, et sa elad samasugustes tingimustes nagu jääaja inimesed. Koosta nimekiri asjadest, mida sa ellujäämiseks vajad? 
            • Otsi õiged daatumid ja kanna need ajateljele
              • esimesed inimesed Aafrikas
              • algab jääaeg
              • esimesed algelised tööriistad
              • tule kasutamine
              • kujunevad neandertallased
              • kujuneb nüüdisinimene
            • Mille poolest erinesid neandertallased oma eellastest?
            • Mille poolest erinesid neandertallased nüüdisinimestest? 
          13.09.
          10.09.
          • Sissejuhatus
          • Esiaeg
          • Inimkonna ajaloo algus. 
            • Ül
            • Ül  
               
            • Ül 
            •  
            • Milliseid esemeid nimetatakse muististeks? Too vähemalt 5 näidet. 
            • Arutle, millisel juhul võib mõni looduslik paik või ese, nt koobas, kivi või maapind, osutuda muistiseks. 
            • Kuidas aitab eksperimentaalarheoloogia mõista muistsete inimeste eluviisi? Kirjelda mõnda arheoloogide katset, milles sa sooviksid osaleda. 
            • Leia kirjalikud allikad: 

            • Ül  
            • Miks leidub varasema aja kohta allikaid vähem?
          06.09

          • Spordipäev

          03.09.
          Ajajoon
          Rooma numbrid