- Inimkonna ajaloo algus
- Jääaeg ja tänapäevase inimese teke
- Jääaeg, Aafrikast väljarändamine, neandertallased ja kütid-korilased
10.03.2021
23.05.
20.05.
16.05.
- õpilased reisil
09.05.
06.05.
02.05.
29.04.
- riisumine.
- Vana-Rooma
18.04.
- Kokkuvõte õ lk 70-71
- Ristsõna
- Rühmatöö. Teater. Lavastage Vana-Kreeka komöödiana mõni lõbus vahejuhtum koolielust. Kui võimalik, valmistage ka maskid ja kostüümid.
- Rühmatöö. Ateena ja Sparta riigikord. Jagage klass kaheks grupiks: ateenlasteks ja spartalasteks. Seletage ja põhjendage vastastikku oma polise riigikorda.
- Hellenism õ lk 66-69
- Tööleht
- Kodune töö - reportaaž
- Aleksander Suure sõjaretked - õ lk 62-65
- Tööleht
- Olümpiamängud õ lk 54-55
- Tööleht
- Aleksander Suure sõjaretked - õ lk 62-65
I tund
- Sparta riik - õ lk 30-33
- Ateena demokraatia - 38-41
- Ateenlaste elu - õ lk 46-49
II tund
- Olümpiamängud õ lk 54-55
- Religioon:
- Mille poolest sarnanesid jumalad inimestega?
- Mille poolest nad inimestest erinesid?
- Kuidas tekkisid maailma inimesed?
- Mis ootas inimest pärast surma?
- Kuidas suhtlesid kreeklased oma jumalatega?
- Joonista Kreeka tempel.
- Täida tabel tähtsamate Kreeka jumalate kohta.
15.03.
- Vana-Kreeka kultuur ja eluolu - kirjandus,
teater,religioon,kunst,sport - Kirjandus:
- Kes olid Kreeka müütide kangelased?
- Kuidas säilisid ja levisid kangelaslaulud muistses Kreekas?
- Miks nimetatakse "Iliast" ja "Odüsseiat" Homerose eeposteks?
- Miks olid need eeposed muistsetele hellenitele nii tähtsad?
- Mis oli legendi järgi Trooja sõja ajendiks?
- Kes oli ahhailaste juht?
- Kirjuta vähemalt kaks Trooja sõja kangelast?
- Kuidas õnnestus ahhailastel viimaks Trooja vallutada?
- Seleta, mida sinu arvates tähendab väljend "Trooja hobune"
11.03.
- Vana-Kreeka kultuur ja eluolu - kirjandus,
teater,religioon, kunst,sport - Religioon:
- Mille poolest sarnanesid jumalad inimestega?
- Mille poolest nad inimestest erinesid?
- Kuidas tekkisid maailma inimesed?
- Mis ootas inimest pärast surma?
- Kuidas suhtlesid kreeklased oma jumalatega?
- Joonista Kreeka tempel.
- Täida tabel tähtsamate Kreeka jumalate kohta.
- Kunst
- Uuri Kreeka vaasimaali pilte õ lk 19, 21, 23, 26-27, 46-47, 49, 53, 56.
- Kuidas inimesi nendel kujutatakse?
- Miks on vaasid tähtsad ajalooallikad?
- Selgita punase- ja mustafiguurilise vaasimaali olemust? Kuidas neid tehti?
- Kitoon - Vana-Kreekas enamasti pealisrõiva all kantud, õlgadelt pannaldega kinnitatud linane või villane rõivas.
- Vana-Kreeka kultuur ja eluolu - kirjandus, teater, religioon, kunst, sport
- Teater:
- Milliseid töid tegid mehed, milliseid naised?
- Kreeka teatri tähtsamad osad: orkestra, skeene, pealtvaatajate istekohad.
- Miks kandsid näitlejad laval maske?
- Sport:
- Mille järgi on nime saanud olümpiamängud?
- Kes võistlesid olümpiamängudel?
- Miks kestis olümpiamängude ajal vaherahu?
- Miks hindasid kreeklased sporti?
- Miks pärines enamik olümpiavõitjaid aristokraatide seast?
- Võrdle antiikseid olümpiamänge tänapäevastega. Mis on nendes sarnast ja mis erinevat?
04. ja 11.-18.03.
- Võrdle Kreeta-Mükeene kultuuri. Mis on neis erinev ja mis sarnane?
- Vana - Kreeka ühiskonnakorraldus - Sparta ja Ateena.
- polis – linnriik, mis hõlmas linna koos ümbritseva maa-alaga
- akropol – polise keskele kaljukünkale ehitatud kindlus
- agoraa – akropoli läheduses asuv koosoleku- ja turuplats
- kodanik – inimene, kel oli õigus linnriigi valitsemisest osa võtta
- aristokraat – kõige suursugusem ja mõjukam inimene
- türann – aristokraat, kel õnnestus polises kogu võim enda kätte koondada
- alfabeet – tähestik
- ATEENA - kujutle, et oleksid Ateena kodanik. Kirjuta kiri oma Egiptuses viibivale sõbrale, kus sa kirjeldad Ateenas alanud suuri ehitustöid ja linna välisilme muutumist.
- Võrdle Jõuka Ateena poisi tunniplaani (Õ lk 49) enda tunniplaaniga. Milliseid õppeained on samad, millised erinevad?
- SPARTA - iseloomusta spartiaadi elu eri vanuses (kuni 7-aastane; 7-20- aastane; 30-aastane; 60-aastane); kirjelda Sparta sõjaväge.
- Kummas linnriigis meeldiks sulle elada? Põhjenda oma arvamust.
11.02.
- Vana-Kreeka - KREETA-MÜKEENE
08.02.
- TK - Pane kaardil paika piirkonna olulisemad jõed, mered ja tsivilisatsioonid.
- Vana-Kreeka - Kreeka looduskaart
01.02.
Vana-Kreeka
- ÕpitulemusedÕpilane:
- näitab kaardil Kreetat, Kreekat, Balkani poolsaart, Ateenat ja Spartat;
- teab, et Vana-Kreeka tsivilisatsioon sai alguse Kreeta-Mükeene kultuurist;
- kirjeldab Vana-Kreeka kultuuri ja eluolu iseloomulikke jooni järgmistes valdkondades: kirjandus, teater, religioon, kunst, sport;
- võrdleb Vana-Kreeka ühiskonnakorraldust Ateena ja Sparta näitel;
- seletab ja kasutab kontekstis mõisteid polis, rahvakoosolek, akropol, agoraa, türann, aristokraatia, demokraatia, kodanik, ori, eepos, olümpiamängud, teater, tragöödia, komöödia, skulptuur, Trooja sõda, hellenid, tähestik.
- Vana-Kreeka
28.01.
- Oma töö tutvustamine.
Iisraeli rahva ajalugu.
21. ja 25.01.
- Virtuaalne seinaeht - Pärsia; Muistne India; Muistne Hiina
18.01.
- Kroonid - 3D
14.01.
11.01.
- Digiõppepäev - iisraeli rahvas Palestiinas.
07.01.
- Foiniikia
- Foiniikia meresõitjad.
- Vahemeri - meresõitjate liivakast.
- Tööleht
- Iisraeli rahvas Palestiinas
- Tööleht
21.12.
- Jõul!
17.12.
14.12.
- Iisraeli rahvas Palestiinas
- Tööleht
- Vana-Egiptus - kordamine
10.12.
07.12.
- Vana-Egiptuse jumalad, templid ja teadus. (28-38)
- Skarabeus
- Skarabeust ehk sõnnikumardikat peeti Vanas-Egiptuses päikesejumal Ra kehastuseks.
- Vaaraode retked - tööleht.
03.12.
- Elu pärast surma (39-42)
- Küsimused
- Kuidas kujutasid egiptlased ette surnute riiki?
- Miks püüti surnukehi kõdunemise eest kaitsta?
- Milliseid esemeid pandi surnule hauakambrisse kaasa?
- Miks on enamik vaaraode haudu rüüstatud ja tühjaks varastatud?
- Millised väited on õiged?
- Egiptlased uskusid, et iga inimene peab pärast surma Osirise kohtu ette astuma.
- Heale inimesele saab osaks igavene elu, kurja inimest ootab häving.
- Kõiki igavese elu pälvinud inimesi pidi ootama luksuslik elujärg surnute riigis.
- Surnukeha ei tohtinud hävida lasta, sest muidu ei saa hing pärast surma ja kohut selle sisse tagasi pöörduda.
- Seepärast lasid kõik egiptlased oma lahkunud pereliikmed palsameerida ja ehitasid neile uhked hauakambrid.
- Arvati, et kõike, mida inimene eluajal vajas, vajab ta ka pärast surma.
- Arheoloogid on leidnud Egiptusest palju varaode hästi säilinud ja rüüstamata hauakambreid.
- Muumiad võivad ellu ärgata.
- „Rikkust ei saa hauda kaasa võtta”
- Kas egiptlased oleks olnud nõus meie kultuuris levinud vanasõnaga „Rikkust ei saa hauda kaasa võtta“? Seleta, miks sa nii arvad.
- Mumifitseerimine
- Mumifitseerimine 2
- Howard Carter ja Tutanhamoni hauakamber 1922
- Tutanhamon
30.11.
26.11.
- Vana-Egiptus
- Põlluharimine Egiptuses.
- Miks asustasid egiptlased üksnes Niiluse jõe oru?
- Tuleta meelde, kuidas hariti põldu muistses Mesopotaamias. Mida sarnast põlluharimisega Egiptuses märkad?
- Ülesanded
23.11.
- Mesopotaamia
- Mesopotaamia jumalad ja kangelased
- Millised teadusharud arenesid Mesopotaamias?
19.11.
- Mesopotaamia
- Hammurapi seadused.
- Millised olid seaduse koostamise põhimõtted?
- Koostada paaristööna oma seadused, kasutades seaduses kordunud sõnu, nt „Ära…“, „Kui…“, „Ma ei…“
16.11.
12.11.
- Mesopotaamia suurriigid
- Millega tegelesid sumeri linnriigis järgmised ühiskonnakihid? õ lk 49 tabel
09.11.
- Mardipäev
- Mardipäeva kombed.
05.11.
- Alepõld ja põlispõld
- alepõld – põld, mis saadakse metsa maharaiumise ja puude põletamise teel; kasutatakse lühikest aega, kuni maa on välja kurnatud
- põlispõld – põld, mida kasutatakse pika aja vältel
- Mesopotaamia 1
- Kontuurkaart.
Vanad Idamaad
Õpitulemused
Õpilane:
- selgitab, miks, kus ja millal tekkisid vanaaja kõrgkultuurid, ning näitab kaardil Egiptust ja Mesopotaamiat;
- kirjeldab vanaaja elulaadi ja religiooni Egiptuse, Mesopotaamia või Juuda riigi näitel;
- tunneb vanaaja kultuuri- ja teadussaavutusi: meditsiin, matemaatika, astronoomia, kirjandus, kujutav kunst, Egiptuse püramiidid ja Babüloni rippaiad; teab, et esimesed kirjasüsteemid olid kiilkiri ja hieroglüüfkiri;
- seletab mõisteid linnriik, vaarao, muumia, sfinks, tempel, püramiid, preester, Vana Testament.
02.11.
- Muinasaeg Eestis
- Õ lk 38-41
- Ülesanded:
- Millega tegelesid Eesti ala varaseimad elanikud?
- Milliseid loomi nad küttisid?
- Võrdle alepõldu ja põlispõldu:
- Kirjelda alepõllu rajamist.
- Kes olid talupere liikmed?
- Kuhu rajati kindlustatud asulad? Kuidas neid kindlustati?
- Kirjelda kivikirstkalme rajamist?
- Film
- Film 2
- Kordamine “Esiaeg”
29.10.
- Metallide kasutamine. õ lk 34-37
- Metallide kasutamine
- Metallide kasutamine 1
- Kirjuta jutuke teemal „Hommik pronksiaja külas”.
19.10.
- Muinasaeg Eestis
- Tööleht
- Film
- Film 2
15.10.
- Jutustamine - omal valikul kolmest kodustatud loomast ja tema kasulikkusest.
- Esimesed suured asulad
- Õ lk 30-33
12.10.
- Jutustamine -
- karjakasvatamise algus
- põlluharimise algus
- Kelle vihikus ei ole hinnet?
- Lõpetada töölehelt ülesanne 4.-6.
- Esimesed suured asulad
- Õ lk 30-33
08.10.
- Põlluharimise ja karjakasvatuse algus
- Õ lk 26-29
- Tööleht
- Õpetajate päev - tööleht.
02.10.
- Koopamaalingu joonistamine ja tutvustamine
- Meeste ja naiste tööd - tekstid.
- Keele, usundi ja kunsti tekkimine
- Koopamaalingu joonistamine ja tutvustamine
- Muistsed kütid, kalastajad ja korilased
- Õ lk 22-25
- Kes moodustasid sugukonna?
- Kes juhtisid sugukonda?
- Millega tegelesid:
- mehed:
- naised:
- lapsed
- Milliseid eeliseid pakkus kiviaja inimesele elu sugukonnas? Too näiteid.
- Mida nende tööriistadega tehti? Ühenda paarid
- Milleks kasutati saagiks saadud mammutit?
- Ka tänapäeval elavad mitmed loodusrahvad samal viisil kui muistsed kütid ja korilased.
20.09.
17.09.
- Proovime - sajandite määramine
- Jääaeg ja tänapäevase inimese teke
- Vaata kaarti õ lk 18
- Millised tänapäeva alad jäid jääkihi alla?
- Miks said inimesed elada vaid jääpiirist lõunapool?
- Kujutle, et sa elad samasugustes tingimustes nagu jääaja inimesed. Koosta nimekiri asjadest, mida sa ellujäämiseks vajad?
- Otsi õiged daatumid ja kanna need ajateljele:
- esimesed inimesed Aafrikas
- algab jääaeg
- esimesed algelised tööriistad
- tule kasutamine
- kujunevad neandertallased
- kujuneb nüüdisinimene
- Mille poolest erinesid neandertallased oma eellastest?
- Mille poolest erinesid neandertallased nüüdisinimestest?
- TK - rooma numbrid
- Inimese evolutsioon
- Sissejuhatus
- Esiaeg
- Inimkonna ajaloo algus.
- Ül
- Ül
- Ül
- Milliseid esemeid nimetatakse muististeks? Too vähemalt 5 näidet.
- Arutle, millisel juhul võib mõni looduslik paik või ese, nt koobas, kivi või maapind, osutuda muistiseks.
- Kuidas aitab eksperimentaalarheoloogia mõista muistsete inimeste eluviisi? Kirjelda mõnda arheoloogide katset, milles sa sooviksid osaleda.
- Leia kirjalikud allikad:
-
- Ül
- Miks leidub varasema aja kohta allikaid vähem?
- Spordipäev
03.09.
- Muinasaeg ja vanaaeg õpitulemused.
- Sissejuhatus vanaaega.
- Sajandite määramise meenutamine.
Ajajoon
Rooma numbrid