6. klass AJALUGU 17/18

11.06.2018 - Algab vaheaeg!
06.06.2018
04.06.201830.05.2018 - reisil
28.05.2018 - reisil
23.05.2018
21.05.2018
16.05.2018
14.05.2018
09.05.2018
07.05.2018


    04.05.2018
    • Vana-Rooma
      • Vana-Kreeka ja Vana-Rooma kaart. 
      • Rooma vabariik
    02.05.2018
    • Rooma riigi tekkimine. Õ lk 78-81
      • Leia õpiku tekstist tähtsamad andmed Rooma linna kohta. 
        • ROOMA LINN: 
          • Maakond: 
          • Rahvas:
          • Keel:
          • Legendaarne rajaja:
          • Linna elanikud:
          • Jõgi
    • Võrdle Roomat ja Ateenat.

    • Miks otsustasid roomlased kuningavõimu kukutada?
      • Milles seisneb kuningriigi ja vabariigi peamine erinevus?
    • Milliseid omadusi vanad roomlased Titus Liviuse andmetel hindasid ja milliseid mitte? Jaga sõnad. Õ lk 81
    • Miks on Titus Liviuse teos "Linna rajamisest alates" Rooma ajloo mõistmiseks oluline?
    • Arutle, miks on kasulik teada roomlaste arvamust oma ajaloo kohta, isegi kui kõik selles pole tõene. 

    11.-16.-18.04.2018
    • Vana-Rooma
    • Etruskid - õ lk 74-77
    • Seleta oma sõnadega: 
      • etruskid
      • sarkofaag
      • etruski teadus
    • Teadlased ei tunne etruski rahva ajalugu kuigi põhjalikult. Võta lühidalt kokku, mida neist teatakse ja mida mitte. 

    • Uuri etruski hauakambrist leitud maalingut. Mida võib selle põhjal etruskide eluolu kohta järeldada. 
      • Kuidas etruskid riietusid?
      • Millised olid nende soengud?
      • Milliseid muusikariistu nad tundsid?
      • Milline oli selle pildi põhjal etruskide elujärg?
      • Miks sa nii arvad?
    Vana-Rooma
    Õpitulemused
    • Õpilane:
      1. näitab kaardil Apenniini poolsaart, Vahemerd, Kartaagot, Roomat, Konstantinoopolit, Ida-Roomat ja Lääne-Roomat;
      2. teab Rooma riigi tekkelugu ning oskab tingmärkidest juhindudes näidata kaardil Rooma riigi territooriumi ja selle laienemist;
      3. iseloomustab eluolu ja kultuuri Rooma riigis;
      4. seletab ja kasutab kontekstis mõisteid vabariikfoorumkapitooliumColosseumpatriitsplebeikonsulsenatrahvatribuunorjandusamfiteatergladiaatorleegionkodusõdakristluspiibelprovintsIda-RoomaLääne-RoomaKartaagoKonstantinoopolladina keel.
    09.04.2018
    04.04.2018

    02.04.2018
    28.03.2018
    • Kordamine
    26.03.2018 
    • Kirjuta vastused vihikusse. 
    • Kunst
      • Uuri Kreeka vaasimaali pilte õ lk 19, 21, 23, 26-27, 46-47, 49, 53, 56. 
      • Kuidas inimesi nendel kujutatakse? 
      • Miks on vaasid tähtsad ajalooallikad?
      • Selgita punase- ja mustafiguurilise vaasimaali olemust? Kuidas neid tehti?
      • Kitoon - Vana-Kreekas enamasti pealisrõiva all kantud, õlgadelt pannaldega kinnitatud linane või villane rõivas. 

    21.03.2018 

    • Kordamine

    19.03.2018 
    • Religioon
    • Mille poolest sarnanesid jumalad inimestega?
    • Mille poolest nad inimestest erinesid?
    • Kuidas tekkisid maailma inimesed?
    • Mis ootas inimest pärast surma?
    • Kuidas suhtlesid kreeklased oma jumalatega? 
    • Joonista Kreeka tempel. 
    • Täida tabel tähtsamate Kreeka jumalate kohta. 
    14.03.2018
    • Vana-Kreeka kultuur ja eluolu -  kirjandus, teater, religioon, kunst, sport
    • Teater: 
      • Milliseid töid tegid mehed, milliseid naised? 
      • Kreeka teatri tähtsamad osad: orkestra, skeene, pealtvaatajate istekohad. 
      • Miks kandsid näitlejad laval maske? 
    12.03.2018 
    • Sport: 
      • Mille järgi on nime saanud olümpiamängud?
      • Kes võistlesid olümpiamängudel? 
      • Miks kestis olümpiamängude ajal vaherahu?
      • Miks hindasid kreeklased sporti?
      • Miks pärines enamik olümpiavõitjaid aristokraatide seast? 
      • Võrdle antiikseid olümpiamänge tänapäevastega. Mis on nendes sarnast ja mis erinevat? 

    07.03.2018 
    • Vana-Kreeka kultuur ja eluolu -  kirjandus, teater, religioon, kunst, sport
    • Teater: 
      • Milliseid töid tegid mehed, milliseid naised? 
      • Kreeka teatri tähtsamad osad: orkestra, skeene, pealtvaatajate istekohad. 
      • Miks kandsid näitlejad laval maske? 
    • Sport: 
      • Mille järgi on nime saanud olümpiamängud?
      • Kes võistlesid olümpiamängudel? 
      • Miks kestis olümpiamängude ajal vaherahu?
      • Miks hindasid kreeklased sporti?
      • Miks pärines enamik olümpiavõitjaid aristokraatide seast? 
      • Võrdle antiikseid olümpiamänge tänapäevastega. Mis on nendes sarnast ja mis erinevat? 
    05.03.2018 
    • Vana - Kreeka ühiskonnakorraldus - Spatra ja Ateena. 
      • ATEENA - kujutle, et oleksid Ateena kodanik. Kirjuta kiri oma Egiptuses viibivale sõbrale, kus sa kirjeldad Ateenas alanud suuri ehitustöid ja linna välisilme muutumist. 
      • Võrdle Jõuka Ateena poisi tunniplaani (Õ lk 49) enda tunniplaaniga. Milliseid õppeained on samad, millised erinevad?
      • SPARTA - iseloomusta spartiaadi elu eri vanuses (kuni 7-aastane; 7-20- aastane; 30-aastane; 60-aastane); kirjelda Sparta sõjaväge. 
      • Kummas linnriigis meeldiks sulle elada? Põhjenda oma arvamust. 
    VAHEAEG! 
    21.02.2018 
    • Vana-Kreeka kultuur ja eluolu -  kirjandus, teater, religioon, kunstsport
    • Kirjandus: 
      • Kes olid Kreeka müütide kangelased? 
      • Kuidas säilisid ja levisid kangelaslaulud muistses Kreekas? 
      • Miks nimetatakse "Iliast" ja "Odüsseiat" Homerose eeposteks?
      • Miks olid need eeposed muistsetele hellenitele nii tähtsad? 
      • Mis oli legendi järgi Trooja sõja ajendiks?
        • Kes oli ahhailaste juht?
        • Kirjuta vähemalt kaks Trooja sõja kangelast? 
        • Kuidas õnnestus ahhailastel viimaks Trooja vallutada? 
        • Seleta, mida sinu arvates tähendab väljend "Trooja hobune"
    19.02.2018 
    • Vana-Kreeka kultuur ja eluolu -  kirjandus, teater, religioon, kunst, sport
    • Religioon: 
      • Mille poolest sarnanesid jumalad inimestega?
      • Mille poolest nad inimestest erinesid?
      • Kuidas tekkisid maailma inimesed?
      • Mis ootas inimest pärast surma?
      • Kuidas suhtlesid kreeklased oma jumalatega? 
      • Joonista Kreeka tempel. 
      • Täida tabel tähtsamate Kreeka jumalate kohta. 
    • Kunst
      • Uuri Kreeka vaasimaali pilte õ lk 19, 21, 23, 26-27, 46-47, 49, 53, 56. 
      • Kuidas inimesi nendel kujutatakse? 
      • Miks on vaasid tähtsad ajalooallikad?
      • Selgita punase- ja mustafiguurilise vaasimaali olemust? Kuidas neid tehti?
      • Kitoon - Vana-Kreekas enamasti pealisrõiva all kantud, õlgadelt pannaldega kinnitatud linane või villane rõivas. 

    14.02.2018 
    • Vana-Kreeka kultuur ja eluolu -  kirjandus, teater, religioon, kunst, sport
    • Teater: 
      • Milliseid töid tegid mehed, milliseid naised? 
      • Kreeka teatri tähtsamad osad: orkestra, skeene, pealtvaatajate istekohad. 
      • Miks kandsid näitlejad laval maske? 
    • Sport: 
      • Mille järgi on nime saanud olümpiamängud?
      • Kes võistlesid olümpiamängudel? 
      • Miks kestis olümpiamängude ajal vaherahu?
      • Miks hindasid kreeklased sporti?
      • Miks pärines enamik olümpiavõitjaid aristokraatide seast? 
      • Võrdle antiikseid olümpiamänge tänapäevastega. Mis on nendes sarnast ja mis erinevat? 


    12.02.2018 
    • TK - Kreeka looduskaart. 
    • Võrdle Kreeta-Mükeene kultuuri. Mis on neis erinev ja mis sarnane? 
    • Vana - Kreeka ühiskonnakorraldus - Spatra ja Ateena. 
      • ATEENA - kujutle, et oleksid Ateena kodanik. Kirjuta kiri oma Egiptuses viibivale sõbrale, kus sa kirjeldad Ateenas alanud suuri ehitustöid ja linna välisilme muutumist. 
      • Võrdle Jõuka Ateena poisi tunniplaani (Õ lk 49) enda tunniplaaniga. Milliseid õppeained on samad, millised erinevad?
      • SPARTA - iseloomusta spartiaadi elu eri vanuses (kuni 7-aastane; 7-20- aastane; 30-aastane; 60-aastane); kirjelda Sparta sõjaväge. 
      • Kummas linnriigis meeldiks sulle elada? Põhjenda oma arvamust. 
    07.02.2018
    05.02.2018
    • TK - Pane kaardil paika piirkonna olulisemad jõed, mered ja tsivilisatsioonid.
    • Vana-Kreeka - Kreeka looduskaart
    31.01.2018
    29.01.2018 
    24.01.2018

    Vana-Kreeka
        Õpitulemused
          Õpilane:
          • näitab kaardil Kreetat, Kreekat, Balkani poolsaart, Ateenat ja Spartat;
          • teab, et Vana-Kreeka tsivilisatsioon sai alguse Kreeta-Mükeene kultuurist;
          • kirjeldab Vana-Kreeka kultuuri ja eluolu iseloomulikke jooni järgmistes valdkondades: kirjandus, teater, religioon, kunst, sport;
          • võrdleb Vana-Kreeka ühiskonnakorraldust Ateena ja Sparta näitel;
          • seletab ja kasutab kontekstis mõisteid polis, rahvakoosolek, akropol, agoraa, türann, aristokraatia, demokraatia, kodanik, ori, eepos, olümpiamängud, teater, tragöödia, komöödia, skulptuur, Trooja sõda, hellenid, tähestik.
          • Vana-Kreeka
          22.01.2018
          • Hiina kultuur - õ lk 114- 117
          • Kordamine. 
          Muinasaeg
          •  kirjelda muinasaja inimese eluviisi ja tegevusalasid;
          • näita kaardil ning põhjenda, miks ja mis piirkondades sai alguse põlluharimine;
          • mis muudatusi ühiskonnaelus tõi kaasa metallide kasutusele võtmine;
          • seleta ja kasuta kontekstis mõisteid kiviaeg, pronksiaeg, rauaaeg, varanduslik ebavõrdsus, sugukond, hõim;
          • tea ning näita kaardil Eesti ja kodukoha esimesi inimasustusalasid.
          Vanad Idamaad
          • selgita, miks, kus ja millal tekkisid vanaaja kõrgkultuurid, ning näita kaardil Egiptust ja Mesopotaamiat;
          • kirjelda vanaaja elulaadi ja religiooni Egiptuse, Mesopotaamia või Juuda riigi näitel;
          • tunne vanaaja kultuuri- ja teadussaavutusi: meditsiin, matemaatika, astronoomia, kirjandus, kujutav kunst, Egiptuse püramiidid ja Babüloni rippaiad; teab, et esimesed kirjasüsteemid olid kiilkiri ja hieroglüüfkiri;
          • seleta mõisteid linnriik, vaarao, muumia, sfinks, tempel, püramiid, preester, Vana Testament.
          17.01.2018
          15.01.2018
          10.01.2018
          08.01.2018
          20.12.2017
          18.12.2017
          • Iisraeli rahvas Palestiinas
          • Tööleht
          12.12.2017
          11.12.2017

          06.12.2017 
          04.12.2017 
          29.11.2017
          Elu pärast surma
          27.11.2017
          • Vana-Egiptuse jumalad, templid ja teadus. 
          • Skarabeus
          Elu pärast surma
          22.11.2017
          20.11.2017
          15.11.2017
          13.11.2017
          08.11.2017 
          06.11.2017
          01.11.2017
          30.10.2017
          • Mesopotaamia
            • Millega tegelesid sumeri linnriigis järgmised ühiskonnakihid? õ lk 49 tabel
          • Elu sumeri linnas. 
          18.10.2017
          Vanad Idamaad
          Õpitulemused
          Õpilane:
          • selgitab, miks, kus ja millal tekkisid vanaaja kõrgkultuurid, ning näitab kaardil Egiptust ja Mesopotaamiat;
          • kirjeldab vanaaja elulaadi ja religiooni Egiptuse, Mesopotaamia või Juuda riigi näitel;
          • tunneb vanaaja kultuuri- ja teadussaavutusi: meditsiin, matemaatika, astronoomia, kirjandus, kujutav kunst, Egiptuse püramiidid ja Babüloni rippaiad; teab, et esimesed kirjasüsteemid olid kiilkiri ja hieroglüüfkiri;
          • seletab mõisteid linnriik, vaarao, muumia, sfinks, tempel, püramiid, preester, Vana Testament.
          16.10.2017
          • Õ lk 38-41
          • Millega tegelesid Eesti ala varaseimad elanikud? Milliseid loomi nad küttisid?
          • Võrdle alepõldu ja põlispõldu (millega hariti? millega väetati? kuidas kasutati puhkeperioodil?)
          • Kordamine
          11.10.2017
          10.11.2017
          09.10.2017 
          04.10.2017
          02.10.2017 
          27.09.2017
          25.09.2017
          20.09.2017
          18.09.2017
          13.09.2017
          11.09.2017
          06.09.2017
          04.09.2017